“Zij zijn echt onderdeel van ons team”

In een tijd waarin het onderwijs onder druk staat, ervaart Claudia van Diessen – schoolleider van basisschool Waterrijk in Leidsche Rijn – de inzet van betrokken vrijwilligers als een zegen. Ruim een jaar werkt zij samen met mensen zoals Femke en Natasja, die zich wekelijks inzetten voor de school. Hun bijdrage gaat veel verder dan alleen ondersteuning: “Zij zijn echt onderdeel van ons team,” benadrukt Claudia. “En dat maakt écht verschil. Femke is er elke woensdag. Dat is inmiddels net zo vanzelfsprekend als een vakleerkracht. En Natasha komt iedere week om met kinderen creatief bezig te zijn. Het heeft al mooie resultaten opgeleverd zoals kijkdozen en een duurzaam ganzenbordspel.’

Extra ogen en handen
De vrijwilligers hebben niet altijd een achtergrond in het onderwijs, maar brengen iets minstens zo waardevols mee: rust, persoonlijke aandacht en een andere energie in de klas. “Wat ik bijzonder vind aan mensen als Femke is de natuurlijke manier waarop ze met kinderen omgaat. Positief, duidelijk en altijd met pedagogisch gevoel. Ze benadert kinderen op een manier die rust brengt in de groep. Als je dat als vrijwilliger kunt, dan ben je goud waard.”


Een bewuste keuze voor betekenis
Voor Femke begon het avontuur bij OBS Waterrijk kort na haar vervroegde pensionering. Na een intensieve carrière als afdelingsmanager bij de GGD Amsterdam, waar ze leiding gaf aan zo’n 500 mensen, besloot ze dat het tijd was om meer te genieten van de kleine dingen in het leven – én om zich actief in te zetten voor haar wijk. “Ik wilde graag iets betekenen voor het onderwijs en de zorg in Leidsche Rijn,” vertelt ze. “Als kinderen zich gezien en gehoord voelen op school, ontwikkelen ze meer veerkracht. Daar wil ik aan bijdragen.”


Al vanaf haar eerste dag voelde ze zich thuis op OBS Waterrijk. Wat begon als vrijwilligerswerk groeide al snel uit tot een vast onderdeel van haar week. Ze is er elke woensdag, de hele dag. “Die continuïteit is belangrijk voor het contact met de kinderen,” zegt ze. “Ik kom ze tegen bij de dagopening, in de klas, op het plein en in de bieb. Dat schept vertrouwen.”

Op school ondersteunt Femke bij taal- en rekenlessen, begeleidt ze groepjes kinderen, helpt ze bij spelactiviteiten en staat ze in de schoolbibliotheek, die intensief gebruikt wordt. “Sommige kinderen hebben thuis geen boeken, dus de bieb is voor hen een plek waar werelden opengaan,” vertelt ze. Ze is ook regelmatig pleinwacht. “Kinderen voelen je oprechte belangstelling. Ze houden van positieve aandacht – een groet, een luisterend oor, even een praatje. Dat maakt verschil.”

Femke hoopt dat meer mensen haar voorbeeld volgen. “Je hebt geen onderwijsachtergrond nodig om iets te betekenen. Senioren kunnen zoveel bijdragen aan de toekomst van kinderen. Als je iets wilt doen dat ertoe doet in je wijk – begin dan hier.”

Een verrijking voor het team én de kinderen
Claudia is duidelijk: vrijwilligers vervangen geen leerkrachten, maar verrijken het team. “Ze ondersteunen in of buiten de klas. Soms één op één of in kleine groepjes. We merken dat dit echt verschil kan maken. Soms letterlijk, doordat een kind op het juiste moment wordt gezien.”

Ook binnen het team is de impact voelbaar. “Als Femke er is, hebben we meer mogelijkheden. Ze is betrouwbaar, betrokken en voelt als een collega. Ze geeft lucht op een drukke dag.”
Femke voelt zich op haar beurt nauw verbonden met de school. “Ik ben verrast hoe snel ik me gehecht heb aan de kinderen. Ze zijn ontwapenend en stellen de leukste vragen. Die wisselwerking is heel bijzonder.”

Leren – van én met elkaar
Toen de coördinator van het ouderinitiatief ‘De Taaltafel’ plots uitviel, wisten Claudia en haar collega meteen wie ze moesten vragen. “We dachten aan Femke, en ze zei vol enthousiasme: ‘Lijkt me interessant, dat wil ik leren.’ Die nieuwsgierigheid en openheid maken haar zó waardevol.”

Femke herkent zichzelf in dat leerproces. “Ik blijf het leuk vinden om nieuwe dingen te leren. Dat hoop ik ook aan de kinderen mee te geven. Je bent nooit te oud om iets bij te dragen of iets nieuws op te pakken.”

Vrijwilligerswerk met betekenis
Ook over Natasja, een andere vrijwilliger, is Claudia enthousiast. “Zij werkt doordeweeks fulltime en kiest er dan op haar vrije dag voor om bij ons iets bij te dragen. Dat vind ik echt bewonderenswaardig.’

Voor Claudia is het zonneklaar: scholen die geen gebruikmaken van vrijwilligers zoals via Leergaloos, laten kansen liggen. “Het verrijkt je team, vergroot de onderwijskansen van kinderen, en brengt rust waar dat nodig is. Maar het vraagt ook iets van je als school: investeren in begeleiding, zorgen voor een goede match, en iemand echt onderdeel maken van je cultuur. Als je dat doet, krijg je er ongelofelijk veel voor terug.”

Wil jij ook de jonge generatie helpen?

Meedraaien op de basisschool: het is zó ongelooflijk leuk! Kinderen zitten altijd vol verhalen, zijn nieuwsgierig en gaan graag met oudere mensen om. Heeft u zin om een dagdeel per week met kinderen te werkenen zo een leerkracht op de basisschool te ondersteunen?