Maria: ‘Juf, gaan we eerst even kletsen?’

 

Maria Thijssen: ‘Juf, gaan we eerst even kletsen?’

Maria Thijssen heeft na haar studie Nederlands al snel helder wat ze wil. Ze wil in het onderwijs aan de slag om daar meer gelijke kansen te creëren voor jongeren in achterstandswijken. Ze werkt 40 jaar met veel plezier in het mbo in Utrecht en het vmbo basis/kader in Amsterdam. Na haar pensionering keert ze al snel terug in het onderwijs. Als vrijwilliger in groep 5 bij de islamitische basisschool Al Hambra in Kanaleneiland ondersteunt ze kinderen individueel bij taal. ‘Juf, gaan we eerst nog even kletsten?’ is een veel gehoorde vraag als Maria daar aanschuift. Geënthousiasmeerd door haar werkzaamheden op Al Hambra besluit Maria ook aan de slag te gaan als vrijwilligerscoördinator bij Leergaloos om meer mensen voor dit bijzondere vrijwilligerswerk te interesseren.

Meer kansengelijkheid voor leerlingen bij Al Hambra
Maria vindt het belangrijk om maatschappelijk actief te zijn. “Ik miste de kinderen en collega’s na mijn pensionering. Op internet zocht ik op ‘vrijwilligerswerk in het basisonderwijs’ en kwam bij Leergaloos uit. Ik zag dat basisschool Al Hambra in Kanaleneiland vrijwilligers zocht. Daar kan ik mijn steentje bijdragen om leerlingen te helpen met taal. Met een diploma op zak krijgen ze meer mogelijkheden en kunnen ze een plek in de maatschappij vinden”.

Met taal stimuleer ik de ontwikkeling van leerlingen
Maria is iedere vrijdag van 8.00 uur tot 12.00 uur op school te vinden en werkt met een vast rooster. Naast de begeleiding met taal is ze pleinwacht en leest zij voor in de klas. “De schooldag begint en eindigt met overleg met Fatima, de docent van groep 5. Ik hoor van haar wat leerlingen nodig hebben en ik vertel haar wat mij is opgevallen. Als er iets bijzonders is, appen we met elkaar. Kinderen krijgen individuele begeleiding van mij en af en toe werk ik in een groepje van twee leerlingen aan tekstbegrip. Op dit moment help ik ook een meisje dat niet van rekenen houdt. Ik hoop haar op een speelse manier toch mee te krijgen in het rekenen.”

‘Juf, gaan we eerst even kletsen?’
In de individuele begeleiding werkt Maria vooral met teksten, die aansluiten bij de eigen belevingswereld van leerlingen. Als voorbereiding op de lessen in de klas, lees ik met leerlingen een tekst door en praten we erover. Op allerlei manieren verbind ik de tekst aan hun eigen ervaringen. Ik laat  ze vragen bedenken over de tekst. En als een tekst bijvoorbeeld over ‘bang zijn’ gaat, bespreken we eerst waar een kind zelf bang voor is. Op die manier gaat het lezen en begrijpen van een tekst veel beter en ze leren er meer van. Kinderen vinden het ook heel leuk om te vertellen over hun ervaringen. Laatst zei een van mijn leerlingen ‘Juf, gaan we eerst even kletsen?’. De meeste leerlingen die ik begeleid vinden de aandacht die ik hun kan geven fijn. De docent zegt dat de begeleiding effect heeft. Daar ben ik blij mee”.

Generaties aan elkaar verbinden in het basisonderwijs
Naast de begeleiding van leerlingen bij taal en rekenen wilde Maria graag andere dingen doen. Daarom besloot ze al snel te reageren op de vacature voor vrijwilligerscoördinator. ‘Ik sta helemaal achter de missie om kennis en ervaring van de ene op de andere generatie over te dragen en zo generaties aan elkaar te verbinden in het basisonderwijs.’

‘Het is mooi om te zien hoe iedere vrijwilliger zijn eigen persoonlijk motivatie heeft om dit vrijwilligerswerk te doen. En hun werkzaamheden zijn ook heel divers. Veel vrijwilligers ondersteunen bij taal en rekenen, maar tuinieren, techniek en filosoferen met de leerlingen is ook een mogelijkheid. Ik ben pas tevreden als een vrijwilliger past bij een school en zich daar prettig voelt. Beide partijen komen op die manier tot hun recht. Ik wil graag nog meer basisscholen en vrijwilligers bij elkaar brengen, om de kansen voor kinderen in het onderwijs te vergroten.”

Wil jij ook de jonge generatie helpen?

Meedraaien op de basisschool: het is zó ongelooflijk leuk! Kinderen zitten altijd vol verhalen, zijn nieuwsgierig en gaan graag met oudere mensen om. Heeft u zin om een dagdeel per week met kinderen te werkenen zo een leerkracht op de basisschool te ondersteunen?