Na haar vervroegde pensionering besluit Femke meteen dat ze graag wil bijdragen aan de zorg en onderwijs in haar wijk Leidsche Rijn. Wekelijks is ze een dag actief op OBS Waterrijk om kinderen een fijne tijd op school te geven. “Áls ze het goed hebben op school, krijgen ze meer veerkracht. Kinderen die gezien en gehoord worden, voelen dat ze meetellen. Een school moet hen dat zo veel mogelijk bieden. Daar wil ik aan bijdragen. Vanaf de eerste dag voel ik me thuis bij OBS Waterrijk.’
Meer genieten
Voor haar pensionering had Femke een hele leuke en drukke baan als afdelingsmanager bij de GGD in Amsterdam. Ze gaf leiding aan zo ‘n 500 mensen. ‘Ik genoot van mijn werk, maar realiseerde me dat ik te veel met mijn baan bezig was. Ik wilde meer van de gewone dingen van het leven genieten. Als je veel werkt, heb je weinig tijd om daar bij stil te staan. Daarom is ze een jaar geleden vervroegd met pensioen gegaan. Nu heeft ze tijd om te fietsen met haar man, te sporten en bij te dragen aan zorg en onderwijs in de wijk Leidsche Rijn. ‘Ik wil graag bijdragen aan het onderwijs, omdat het zo verschrikkelijk onder druk staat. Als zesjarig gaf ik al ‘les’ aan mijn broertjes en zusjes. Toen wilde ik al juf worden. Mooi dat ik dit nu bij Leergaloos in de praktijk kan brengen.’
Continuïteit in contact met de kinderen
Femke kiest er al snel voor om een hele dag op de school aanwezig te zijn. ‘Ik merk dat dit goed is voor de continuïteit van het contact met de kinderen. Ik kom de kinderen bij verschillende activiteiten tegen, vanaf de dagopening met het docententeam tot de afsluiting, als de kinderen weer naar huis gaan.’ Op haar schooldag ondersteunt Femke twee leerkrachten bij taal – en rekenlessen. Soms begeleidt ze taal- en rekenspelletjes of geeft bepaalde kinderen extra aandacht. Ze staat ook in de schoolbibliotheek om de kinderen de weg te wijzen. De bibliotheek wordt heel druk bezocht door de kinderen. Omdat sommige kinderen thuis geen boeken hebben, zijn ze blij dat ze die kunnen lenen. Tenslotte is Femke ook pleinwacht.
‘Kinderen voelen je oprechte belangstelling en houden van positieve aandacht’
“Ik ben verbaasd hoe snel ik gehecht ben geraakt aan de kinderen. Dat wist ik van tevoren niet. Kinderen zijn ontwapenend en dat is een geschenk. Ook geniet ik van de leuke vragen die ze stellen. Er is een goede wisselwerking tussen de kinderen en mij. Kinderen voelen je oprechte belangstelling en houden van positieve aandacht. Dat zit hem in elkaar groeten, naar ze luisteren en waar nodig extra aandacht geven”. Femke is geïnteresseerd in de ontwikkeling die de kinderen doormaken en ziet heel goed wat ze in de loop van de tijd leren. ‘Ik blijf het zelf ook leuk vinden nieuwe dingen aan te leren. Ik hoop dit ook kinderen bij te brengen.’
Klein beetje lucht voor leerkrachten
“Ik heb heel veel respect heb voor de leerkrachten. Hun bijdrage aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen is aanzienlijk en dat moet je niet onderschatten. Natuurlijk geven ze les, maar daarnaast hebben ze nog verschillende anderen projecten. Ik hoop ze een klein beetje lucht te geven.’ Senioren kunnen veel bijdragen aan de toekomst van kinderen
“Het mooie van Leergaloos vind ik dat je geen onderwijsachtergrond hoeft te hebben om van betekenis te kunnen zijn voor kinderen op de basisschool. Senioren kunnen veel bijdragen aan een betere toekomst van kinderen. Ik wil iedereen oproepen om bij te dragen aan vrijwilligersactiviteiten in de eigen wijk.’