Elli: ‘Je kunt een klas zien als een kleine maatschappij’

In 2017 leest Elli een oproep van Leergaloos in haar wijkkrantje. Elli is meteen enthousiast over de missie van Leergaloos. Ze neemt contact op met Leergaloos en wordt al snel gekoppeld aan De Fakkel, een basisschool bij haar in de buurt. Het bevalt haar zo goed, dat ze inmiddels een vertrouwd gezicht is in de school. Je kunt een klas zien als een kleine maatschappij. Iedereen heeft daar iets te brengen en kan er voor zichzelf iets uithalen.’

Op zoek naar juiste invulling
Elli start met ondersteuning bij handenarbeid in groep 6. Het is even zoeken naar een optimale invulling van haar uren. Uiteindelijk maakt ze de overstap naar de kleuters. Daar helpt ze o.a. met leer- en ontwikkelingsspellen. Elli vindt het belangrijk de taken goed af te stemmen met de leerkracht, zodat je elkaar goed aan kunt vullen. Elli en de leerkracht hebben hun draai helemaal gevonden. “Het gaat heel soepel, als vanzelf”. Ze heeft erg veel bewondering voor de leerkracht, die Elli op haar beurt waardeert voor de individuele ondersteuning die zij de kinderen biedt.

De klas als kleine maatschappij
Voordat Elli met pensioen ging, werkte ze onder andere als sociaal-cultureel werker in een buurthuis. Haar achtergrond helpt haar bij haar rol in de klas. Maar dit is niet noodzakelijk. “Met je levenservaring heb je genoeg handvaten om een leerkracht te kunnen ondersteunen. Je kunt een klas zien als een kleine maatschappij. Iedereen heeft daar iets te brengen en kan er voor zichzelf iets uithalen.”

Moeder en collega
Elli is moeder van 3 kinderen, waarvan er één lesgeeft op Het Schateiland in Kanaleneiland. Als ze hoort dat haar dochter Mara groep 3 les gaat geven, besluit Elli om haar dochter te ondersteunen. “Soms vraag ik aan haar hoe je dingen het beste uitlegt, bespreken we dingen of sparren we in de klas. Niet als moeder en dochter, maar als collega’s. We hebben een hele leuke samenwerking”.

“Juf, ik kan lezen”
Haar vrijwilligerswerk op twee basisscholen heeft Elli al veel mooie herinneringen opgeleverd. Ze realiseert zich hoeveel je kunt betekenen voor kinderen. Ze laat een zelfgemaakt armbandje zien dat ze als bedankje van een kleuter in haar klas heeft gekregen. Ze herinnert zich ook de blijdschap van één van haar leerlingen. ‘Ze kwam rennend naar me toe en schreeuwde: “Juf, ik kan lezen!”. Op de pagina van het prentenboekje stond enkel het woordje ‘Ik’. “Dat het begrijpen van dat ene woordje al zoveel voor een kind kan betekenen, daar doe je het voor!”.

Het leeft en bruist in de klas
Het ondersteunen op beide scholen geeft Elli veel voldoening. Ze stopt er veel tijd in, maar haalt er ook heel veel energie uit. “Er wordt op je gewacht. Het geeft je het gevoel dat je ergens onderdeel van bent! Het leeft en het bruist in een klas. Ik ben nu al een tijdje gepensioneerd en ik ben ontzettend blij dat Leergaloos op mijn pad is gekomen.”.


Wil jij ook de jonge generatie helpen?

Meedraaien op de basisschool: het is zó ongelooflijk leuk! Kinderen zitten altijd vol verhalen, zijn nieuwsgierig en gaan graag met oudere mensen om. Heeft u zin om een dagdeel per week met kinderen te werkenen zo een leerkracht op de basisschool te ondersteunen?