Marie Anne: ‘Ik ben blij als kinderen zeggen: juf, het was een leuke les’

Als vrijwilliger op de Maaspleinschool hoopt Marie Anne kinderen enthousiast te maken voor taal. Een ochtend per week werkt ze met kleine groepjes leerlingen aan woordenschat en leesvaardigheid. “Als kinderen laten weten dat ze mijn les leuk vinden, geeft dat een goed gevoel. De energie gaat twee kanten op: het kind is blij en ik ben blij ”.  Voordat ze bij Leergaloos begon, werkte Marie Anne jarenlang met plezier als logopediste met kinderen in het speciaal en voortgezet onderwijs. ‘Ik vind het mooi dat ik deze kennis nu weer kan gebruiken. Ik zoek zelfs weer op zolder naar oude materialen die ik nog kan gebruiken tijdens mijn activiteiten op de Maaspleinschool.’

Als Marie Anne eind 2022 een berichtje over Leergaloos op Facebook leest, is ze meteen razend enthousiast. “Ik heb meteen gereageerd. Het contact met kinderen, bezig zijn met taal, ze warm krijgen voor lezen en verhalen. Dat vind ik geweldig”.

‘Een grote woordenschat is ontzettend belangrijk voor hun toekomst’
Op de Maaspleinschool is ze gekoppeld aan een vaste klas met een vaste docent. In kleine groepjes uit groep 5-6 werkt ze aan de taalontwikkeling: nieuwe woorden leren in diverse spelvormen, uitspelen van begrippen, zogenaamde gatenteksten waar woorden ingevuld moeten worden, maar ook gesprekjes tussendoor over wat de leerlingen bezighoudt. Ze doet niets liever dan kinderen helpen hun woordenschat te vergroten. “Gelukkig ben ik goed met woorden en ken ik veel manieren om kinderen daarbij te helpen. Een grote woordenschat is ontzettend belangrijk voor hun toekomst”. De kinderen doen graag mee aan de taalgroepjes van Marie Anne. “Ze komen graag, maar vinden het ook fijn om even weg te zijn uit de klas én extra aandacht te krijgen”.

‘Iedereen in de klas kent Johannes Muis’
De eerste keer in de klas heeft Marie Anne zich voorgesteld met een knuffeltje, dat haar dierbaar is: Johannes Muis. Het is een zelfgebreid muisje. “Johannes Muis is er altijd bij in de klas. Hij zit vooraan en heeft een eigen boekje bij zich waarin hij leest of rekensommetjes maakt. Hij hoort er helemaal bij en is voor mij ook een manier om connectie met een kind te maken. “Als een kind stil, boos of verdrietig is, kan Johannes Muis het kind even troosten”.  Soms helpt een kind Johannes op zijn plek te zetten of andere kleertjes aan te trekken. Afhankelijk van het seizoen heeft de muis een shirtje of een vest aan. “Het is leuk om te zien dat het kinderen helpt om over hun schaamte heen komen om met een klein muisje te spelen. Iedereen in de klas kent Johannes Muis. Af en toe ga laat ik foto’s van Johannes’ avonturen zien. Sommige kinderen vragen me wanneer ze breiles krijgen. Ze willen ook een Johannes breien”.

‘Ik vind het fijn dat ik werk uit handen kan nemen’
Marie Anne is gespecialiseerd in woordenschatonderwijs. Die kennis zet ze graag in op de Maaspleinschool. Met docent Jesse bespreekt ze hoe ze de lessen goed op elkaar aan kunnen laten sluiten. Ze selecteren samen de woorden en daarna maakt ze een lesopzet met passende werkvormen. “Dan zit ik thuis lessen voor te bereiden. Daar geniet ik van. Ik merk dat Jesse blij is met mijn bijdrage. Laatst kreeg ik een bos bloemen, toen ik extra werk had gedaan rondom de toetsen. Ik vind het fijn om hem werk uit handen te nemen”.

De Maaspleinschool is een kleine school, die erg openstaat voor de inbreng van vrijwilligers. ‘Het is een overzichtelijke en open school, waar veel belangstelling is voor de kennis en vaardigheden die ik kan overbrengen. Ik ervaar veel waardering en belangstelling voor mijn werk. En ik voel me vrij om de lessen op mijn manier te doen. Nu is het woordenschat, maar ik voel me vrij om straks eventueel ook andere zaken op te pakken of iets anders te doen”.



Wil jij ook de jonge generatie helpen?

Meedraaien op de basisschool: het is zó ongelooflijk leuk! Kinderen zitten altijd vol verhalen, zijn nieuwsgierig en gaan graag met oudere mensen om. Heeft u zin om een dagdeel per week met kinderen te werkenen zo een leerkracht op de basisschool te ondersteunen?